Inleiding tot de New Beat
Op deze pagina krijg je voor eens en voor altijd een uiterst gedetailleerde historiek van de Belgische New Beat, aangevuld met tal van beeld- en geluidsmateriaal.
New Beat is een uniek Belgisch fenomeen
Rond 1986 begonnen in Chicago, Detroit, New York en Londen tal van dj´s en producers te experimenteren met dansbare muziek, hetgeen in 1988 zou leiden tot het ontstaan van de Acid House. Ook in België zag men eenzelfde evolutie die eveneens zou uitmonden in de Acid House. Deze evolutie liep echter niet helemaal gelijk lopend en hield even stand bij een randfenomeen dat in 1988 de naam
New Beat zou meekrijgen. Kenmerkend voor de
New Beat is het tempo dat veeleer laag ligt, rond de 110 BPM. Bij de andere dansmuziek lag het tempo eerder rond of boven de 120 BPM. Waar Acid House zijn oorsprong kent in een mix van New Wave, Hi-NRG Disco, Soul en Hip Hop, komt de
New Beat bijna volledig voort uit de New Wave en aanverwante stijlen ( vb. EBM en Synthpop ).
New Beat bevat vaak een overdaad aan sampling en erotische verwijzingen. Al werd dat laatste vooral gecultiveerd door enkele producers. Deze stijl begon door te breken in 1987, werd razend populair in 1988 en tegen eind ´89 was New Beat door de commercialisering dermate “passé” en “not done” dat niemand zich nog met deze stijl wenste te associëren. Vanaf 1990 was het alsof New Beat nooit had bestaan. In de hooguit 30 maanden dat de New Beat heeft bestaan, zijn er ruim 500 vinylplaten verschenen in het genre. Voor België was dit de eerste keer in dertig jaar dat muziek uit eigen land dermate vlot over de toonbank ging. Het succes van de verkoop heeft men eveneens te danken aan het feit dat de New Beat amper gedraaid werd op de radio. Indien men deze muziek wou horen, zat er niets anders op dan het te kopen in de platenwinkel.
Ook in het buitenland kreeg het genre zeer veel aandacht. De Belgische labels konden de vraag uit het buitenland amper bijhouden. In Londen was een originele New Beat plaat altijd onmiddellijk uitverkocht. Grappig is dat de Britten de vertraagde New Beat terug versnelde om het te kunnen mixen met hun Acid House. New Beat was voor België het startschot voor een nieuwe generatie dj´s en producers om de platenwinkels te openen en de platenlabels uit de grond te stampen die tot op de dag van vandaag vaak erg invloedrijk blijven. Ook tal van gekende discotheken openden tijdens de hoogdagen van de New Beat voor het eerst hun deuren. Door het succes van de New Beat is België tot diep in de jaren ´90 erg invloedrijk gebleven in de danswereld. Volgens de legende echter, zou New Beat zijn ontstaan doordat een dj per ongeluk “Flesh” van A Split Second op het verkeerde toerental zou hebben gedraaid, waarna ze meer en meer New Wave platen op 33+8 toeren in plaats van 45 toeren gingen draaien.
Dit verhaal is echter wel heel kort door de bocht.
Lange Peter van de Confetti´s beweerde dan weer dat New Beat begonnen was als een grap. De carrière van lange Peter was vast en zeker een lachertje, maar zijn uitspraken waren dan weer eerder dom.
Inhoudsopgave
- Ancienne Belgique Liaisons
- Dangereuses USA
- Import Discotheek
- Prestige Jo Bogaert
- Jean Pierre H. Bulté
- Boccaccio Life International
- Subway Records
- Nouga Beat
- Het modeverschijnsel
- De Meyer & Abbeloos
- R&S Records
- De platenlabels
- De producers
- De discotheken "Everybody needs a 303"
- What is what?
- Audio / MP3
Wil je meer te weten komen over dit onderwerp, ga dan naar de weblink die hieronder wordt weergegeven.
Veel leesplezier.